Livrare gratuită la comenzile de peste 200 RON!
Ultima zi de expedieri înainte de Crăciun: 18.12.2024
Pink Modern New Fashion Blog Banner (1)

Yaaay, Planoholic Shop împlinește un anișor! 🥳

Așa că m-am gândit să profit de ocazie și să-ți povestesc cum a fost și ce am învățat în acest an. Citește mai departe dacă ești curioasă.

1. Nu face stoc mare dacă ești la început

Primul aspect despre care vreau să-ți povestesc este stocul. Atunci când am lansat magazinul, mi-am luat 700 de coli autocolante, din care am folosit într-un an sub 200.

Pentru lansarea shop-ului, am făcut câte 10 bucăți din fiecare produs. Chiar 20 din cele de toamnă. Încă mai am câteva produse de atunci. 

Deci, pe scurt, lecția numărul 1 ar fi să nu faci stoc prea mare când ești la început. Mai ales dacă poți controla asta și sunt produse făcute de tine, acasă. Iar dacă este vorba de produse comandate la furnizor, încearcă să mergi pe comanda minimă. (Desigur, dacă ai garanția că vei vinde tot ce faci, poți să ignori acest aspect.)

2. Ce funcționează pentru alții, nu e musai să funcționeze și pentru tine

IMG_5644-min

Cu mult timp înainte să lansez magazinul, urmăream deja alte mici afaceri. Majoritatea funcționau pe bază de „shop update” lunar/ ocazional, cu muuulte produse. O perioadă am tot încercat să mă țin și eu de strategia asta.

Anul trecut de Crăciun cred că am urcat în jur de 30 de produse în stoc. Ce s-a întâmplat dup-aia? Am fost în burnout vreo lună or more, cu 2 răceli crunte pentru că și imunitatea mea, și creativitatea erau la pământ.

Am încercat apoi să schimb puțin lucrurile. Pentru mine asta s-a tradus în a face shop update-uri cu mai puține produse & să le lansez când sunt gata, fără să mă stresez că deadline-ul auto-impus nu e îndeplinit.

(Într-adevăr, e mai greu în perioade precum toamnă/ Crăciun/ început de an/ mărțișor/ primăvară… ce rost ar mai avea să lansez produse de toamnă în ianuarie sau mărțișoare în mai?! Dar în afara acestor perioade, am învățat să fiu flexibilă cu datele de lansare.)

De asemenea, am învățat și să renunț la produsele care nu sunt gata. Mai bine lansez ce am reușit să fac ACUM și shop-ul produce un venit, decât să lansez abia când e totul gata și să merg „în pierdere până atunci. (Pentru că din nefericire un business nu înseamnă că „dacă nu vinzi nimic, nu ai costuri„. Există costuri de întreținere, comisioane bancare, contabil etc.) 

Și o altă parte a acestui aspect: mai bine faci cât poți și ești ok cu asta, decât să tragi de tine și să fii praf după.

Am mai învățat și că dacă toată lumea lansează produse la 6 seara, nu înseamnă că și pentru mine va merge asta. Lansările care au mers cel mai bine pentru mine, au fost cele în care produsele au apărut în shop dimineața. (Deci fix opusul a ceea ce vedeam la alții.)

Așa că lecția numărul 2 este să faci lucrurile așa cum funcționează pentru tine, nu așa cum vezi la alții.

3. Nu renunța la primul hop

IMG_5646

De-a lungul anului am avut multe hop-uri. 

O lună fără nicio comandă. (Și câteva luni cu câte o singură comandă.) 

Un produs nou care mă așteptam să fie super bine primit… și n-a fost.

O lansare fără nicio comandă în ziua respectivă. (3 ore de plâns? Sign me up!)

O lansare cu o singură comandă.

Au fost multe. Au fost momente în care chiar mi-a venit să renunț. Din cauza lipsei de timp, din cauza lipsei de vânzări în perioadele în care nu am lansat nimic nou. Din cauza taxelor și legislației.

Dar mă bucur enorm că nu am renunțat! Și nici nu mă mai gândesc la asta. Mă gândesc doar cum să adaptez lucrurile ca totul sa meargă bine pentru mine.

Așa că asta te îndemn și pe tine să faci! Lecția numărul 3 este: nu renunța când te lovești de primul hop. Plângi, descarcă-te, mâzgălește pe toți pereții. Apoi respiră și ia-o de la capăt, gândindu-te ce poți adapta ca data viitoare să meargă mai bine.

4. Produsul TĂU preferat n-o să fie produsul LOR preferat

După cum spuneam și mai sus, au fost produse de care eu am fost super-încântată, dar publicul… mai deloc. Și asta chiar e ok, nu ne pot plăcea tuturor aceleași lucruri.

Dar de aici vin cu lecția numărul 4 – să nu te aștepți ca publicul să fie la fel de încântat ca tine de aceleași produse. Reversul medaliei este că te va surprinde ce mult le plac unele produse care nu erau printre preferatele tale.

5. Nu te aștepta ca lucrurile să se întâmple instant

Chiar și la lansările de produse noi, nu tot timpul intră lumea și începe să comande instant. Nu te panica! Asta nu înseamnă că n-o să vină mai târziu comenzile.

Lumea are treburi importante de făcut. Rar o să stea cineva cu click-ul pe refresh să vadă când pui produsele. Și gândește-te și la tine – nu-ți place uneori să te mai gândești, să te răzgândești… și abia apoi să plasezi comanda? Așa mă gândeam și eu.

Cred că asta e cea mai valoroasă lecție pe care am învățat-o: să nu am așteptări. Lansarea cu cele mai multe comenzi a fost lansarea la care am avut cele mai puține așteptări. Și-a fost tare fain!

Aș schimba ceva?

DA! Clar DA!

Cel mai important lucru pe care l-aș schimba: îmi pare rău că am mers pe opțiunea de SRL și nu PFA. SRL-ul implică mai multe costuri din cauza obligativității de a avea contabil. Pentru PFA îți poți ține singur contabilitatea & plătești impozit strict pe cât „produci. (Există cursuri care te învață totul, lucru pe care eu nu l-am știut la vremea respectivă.)

Există acest mit că „toți cei care încep cu PFA, trec la un moment dat pe SRL„, deci de ce să nu începi direct cu SRL? Eu de acest mit am ascultat și deși încă #rezist, aș fi preferat să încep cu PFA și să trec la SRL când mă simțeam pregătită

Te rog să ții cont că eu nu sunt în măsură să dau sfaturi legale aici, deci să nu iei ce zic eu aici ca pe o regulă. Însă mi-am dat seama că PENTRU MINE ar fi fost mai bine cu PFA. 

În rest, pe toate am reușit să le adaptez și să le schimb în timp.

Sper să-ți fie util ce am împărtășit aici. Dacă mai ai alte întrebări sau curiozități despre small business, te aștept cu ele în comentarii sau cu un mesaj pe Instagram!

 

Să ne auzim cu bine și data viitoare!

Rox

Share This Post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *